Współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną ESERO Poland i Centrum Nauki Kopernik
Na rozpoczęcie roku umieszczamy jeszcze informację z czerwca. Uczniowie Zespołu Szkół im. Zjednoczonej Europy w Oławie zakończyli rok szkolny "Lekcjami nie z tej ziemi". Lekcje były kontynuacją cyklu zajęć prowadzonych we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną ESERO Poland i Centrum Nauki Kopernik.
Przygoda uczniów naszej szkoły z tematyką kosmiczną rozpoczęła się od udziału w konkursie Moon Camp Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), Airbus Foundation in partnership with Autodesk na zaprojektowanie w pełni funkcjonalnej bazy księżycowej. W zawodach reprezentowały nas dwa zespoły, które wystartowały w konkurencjach DISCOVERY i PIONIEERS. Za przygotowanie profesjonalnych projektów uczniowie zostali nagrodzeni certyfikatami ESA. Prace zawodników z Zespołu im. Zjednoczonej Europy w Oławie można podziwiać na stronie konkursowej:
https://mooncampchallenge.org/pioneers-gallery-2023/ oraz https://mooncampchallenge.org/discovery-gallery-2022-2023/?category=Moon%20Base .
Aby wyszukać projekty uczniów naszej szkoły należy wyszukać wyniki dla Oławy lub dla nazw zespołów:
ZS Europa - Eryk Boroń i Jan Korycki
ZS European Union -Adam Wolak, Mateusz Przybylski, Maxymilian Kozioł
Kontynuacją cyklu zajęć w Zespole Szkół im. Zjednoczonej Europy w Oławie związanego z badaniem przestrzeni kosmicznej był projekt ESERO Poland i Centrum Nauki Kopernik: "Lekcje nie z tej ziemi".
Pierwsze zajęcia odbyły się w dniu 07.06.2023 roku. Zajęcia z ekspertem Dr Agatą Kołodziejczyk neurobiolożką z kosmiczną misją, która doktorat zdobyła na Uniwersytecie w Sztokholmie, współzałożycielką Space Garden i Analog Astronaut Training Center, główną pomysłodawczynią i realizatorką powstania analogowych baz do symulacji misji kosmicznych w Polsce.
Instytucja: Analog Astronaut Training Center Sp. z o.o.
Temat lekcji: Zawody przyszłości oraz wideo-spacer po centrum szkolenia komercyjnych astronautów.
Podczas spotkania dowiedzieliśmy się jakie zawody są potrzebne do zrealizowania misji kosmicznej oraz, że sami inżynierównie nie wystarczą do skutecznego jej przeprowadzenia. Przeprowadzona dyskusja uzmysłowiła uczniom powstawanie zawodów przyszłości i znaczeniu rozwoju technologii dla przetrwania ludzkości.
W dniu 14.06.2023 roku odbyła się kolejna "Lekcja nie z tej ziemi".
Tym razem– lekcja odbyła się z ekspertem Joanną Kuźmą zawodowo związaną z projektem MELiSSA, który jest projektem ESA dotyczącym bio-regeneracyjnych systemów podtrzymywania życia. Realizuje ona doktorat na dwóch uczelniach – Uniwersytecie Clermont Auvergne oraz na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie. Jej obszarami zainteresowań są systemy podtrzymywania życia a w szczególności modelowanie tych systemów oraz zachowania roślin w warunkach grawitacji innej niż Ziemska.
Instytucja: Francuska Agencja Kosmiczna (CNES)/ESA
Temat Lekcji: Jak przeżyć w kosmosie? Symulacje podtrzymywania życia.
Na zajęciach dowiedzieliśmy się co jest potrzebne, aby przetrwać w kosmosie, jaka jest historia systemów podtrzymywania życia – po co nam one, jak działają i czy możliwa jest uprawa ziemniaków na Marsie? Uczniowie i uczennice zasymulowali misję za pomocą platformy SIMOC (https://ngs.simoc.space/configuration), gdzie astronauci musieli wytworzyć wystarczająco jedzenia, aby dotrwać do przylotu Misji ratunkowej.
Konkurs Moon Camp koordynowali nauczyciele Sylwia Ptak i Dawid Kułakowski
Zajęcia lekcyjne zorganizowali nauczyciele: Sylwia Ptak i Izabela Pasieka i Dawid Kułakowski